به پرتال معاونت فرهنگی ستاد نماز جمعه حبیب آباد خوش آمدید دوشنبه، 30 مهر 1403
فهرست
زندگی نامه مؤ سس کانون
 زندگی نامه موسس کانون حاج سید رضا مومنی
آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها

کتاب و کتابخانه در سیرۀ علماء

توسط : admin
تاریخ : 10-10-1348, 13:00
کتاب و کتابخانه در سیرۀ علماء


فقیه اهل بیت مرجع عالی قدر جهان تشیع آیت الله العظمی مرعشی نجفی
سخت شیفته ی دانش، حکمت، کتاب و کتابخانه بوده و کتابخانه ی بزرگی در شهر مقدّس قم تأسیس نمودند که یکی از بزرگترین کتابخانه های اسلامی است. ایشان در فرازی از وصیّت نامه ی خویش مینویسند: با آنکه محل دفن مناسبی در حرم مطهّر بی بی فاطمه ی معصومه از سالیان قبل برایم در نظر گرفته شده، لکن مرا در راهروی ورودی کتابخانه زیر پای افرادی که دنبال علوم آل محمّد هستند دفن کنید تا خاک پای آنها، سرمه ی چشمم باشد.

علّامه امینی مجاهد نستوه، مدافع تشیّع و جرعه نوش غدیر
عمری با کتاب و کتابخانه مأنوس بود و به فرمایش خودش: هیچ کتابخانه ی بزرگ یا کوچکی نبود که از دسترس استفاده ی من دور باشد، و از هیچ گونه توجّه علمی و فقهی نبوده که برخوردار نشده باشم و از استماع هیچ واعظی نبوده که بهره مند نشده باشم، تا به این درجه از اطلاعات که کسب کرده ام رسیدم...
صاحب الغدیر هشت سال پس از انتشار نخستین جلد «الغدیر» به تأسیس کتابخانه ای اقدام نمود که نام آن را «مکتبه الامام امیرالمؤمنین» نهاد و در روز عید غدیر افتتاح کرد.

ثقه الاسلام حاج شیخ عباس قمی محدّث بزرگ و مورّخ سترگ شیعه
عاشق مطالعه و کتاب به طوری که می توان گفت او در کتاب و قلم خلاصه شده بود. محدّث یا در کتابخانه بود یا با کتاب. او خود می گوید: زمانیکه در قم تحصیل میکردم، خیلی تنگدست بودم تا جایی که یک قران و دو قران جمع میکردم تا اینکه مثلاً سه تومان می شد، آن را برداشته، از قم تا تهران پیاده میرفتم و با آن کتاب خریده به قم برمی گشتم و به تحصیل ادامه می دادم.

علّامه شیخ آقا بزرگ تهرانی تندیس تلاش و تحقیق، اقیانوس پژوهش، صاحب «الذریعه» و «نقباء البشر» ،کتابها چون ستارگان بی شماری او را که به راستی ماه تابان در آسمان تحقیق و تألیف بود، همیشه در حصار تماشایی خویش داشتند. خانه ی ساده ی او پناهگاه پژوهشگران و مرجع محققان بود، درِ خانه و کتابخانه ی او پیوسته به روی محققان باز بود.

زعیم بزرگ عالم تشیع آیت الله العظمی بروجردی
به حقیقت شیفته ی علم و کتاب بود.
بارها می فرمود: هیچگاه از مطالعه ی علمی خسته نمی شوم، بلکه هرگاه از کارهای زیاد خسته میشوم، خستگی خود را با مطالعه رفع میکنم.

صاحب بن عباد
مروّج شیعه به تألیفات اهل قلم عنایت و توجّه ویژه داشت و هرگاه از تألیف کتابی جدید آگاهی می افت با سعی و کوشش فراوان نسخه ای از آن فراهم کرده و برای مطالعه در کتابخانه ی خویش قرار می داد. او در نتیجه ی تلاش فراوان توانست کتابخانه ای عظیم و کم نظیر تشکیل دهد.

علّامه ی بزرگوار، مدافع حریم تشیع، صاحب «عبقات الانوار» علّامه سیّد میرحامد حسین موسوی هندی نیشابوری
بنیانگذار کتابخانه ای کم نظیر در کتابخانه های شیعه.
وقتی پیکر این عالم بزرگوار در غسالخانه بر روی مغتسل گذاشته شد، حفره ای عمیق به شکل افقی بر روی سینه اش دیده می شد. این حفره محل کتابهایی بود که عادت داشت بر روی سینه اش بگذارد و بر دیگران املا کند.
علّامه امینی نقل میکنند: من در سفرم به هند، برای یادداشت برداری کتاب الغدیر، به کتابخانه ی میر حامد حسین رفتم، هر کتابی را که برداشتم دیدم میرحامد حسین تمام نقاط حساس و خواندنی آن را در ابتدای کتاب با ذکر صفحه مشخص کرده است.

محدّث مفسر، مجتهد بلند پایه آیت الله حاج شیخ عبدالله مامقانی صاحب «تنقیح المقال»
در شبانه روز تنها 4 ساعت میخوابید و به حداقل خوراک و پوشاک بسنده میکرد، تمام قدرت بدنی خود را برای خواندن و نوشتن به کار گرفته بود. خود می نویسد: ... حتی در وقت غذا بر سر سفره حاضر نمی شدم بلکه همسرم غذا را لقمه میکرد و بر روی کتابهایی که لازم داشتم میگذاشت و من در وقت استفاده، از آن کتاب ها، لقمه ها را می خوردم.
آیت الله مامقانی علاقه ی فراوانی به کتاب و کتابخوانی داشت و کتابخانه ی مهمی را تأسیس نمود که یکی از غنی ترین کتابخانه های نجف اشرف به حساب می آمد.

علّامه ی بزرگوار سیّد عبدالله شبر
که پدر بزرگوارش او را چنین وصیّت فرمود: فرزندم! اگر حتّی یک روز در اندوختن دانش یا به دیگران آموختنش نکوشی و عمر در راهی جز این بگذرانی، استفاده از آنچه در اختیارت نهاده ام جایز نیست و راضی نیستم! این سخن چنان در روان سیّد عبدالله مؤثر افتاد که جز به دانش نمی اندیشید و اگر روزی وقت خویش در غیر دانش می گذراند، شامگاه بهره گیری از سفره ی پدر را روا نمی دانست. علّامه شبر سرعت نگارش خود را از عنایات حضرت سیّدالشهداء می دانستند که در عالم رؤیا به ایشان فرموده بود: بنویس و کتاب پدید آور! همانا قلمت تا هنگام مرگ خشک نخواهد شد.

علّامه محدّث نوری
او که زندگی اش سراسر سیر و سفر است. سیر در بوستان دانشمندان، کتابها و کتابخانه ها و یافتن کتاب های کمیاب و کیمیاهای نایاب، عیش و عشق اوست. همچنان که تحقیق و تفحص، تفریح روح و تفرج فکر اوست.

فقیه اهل بیت آیت الله العظمی آخوند خراسانی غرق در مطالعه و آموختن
میفرماید: تنها خوراک من فکر بود. ولی قانع نبودم. هیچگاه نشد گلایه کنم. شش ساعت بیشتر نمی-خوابیدم، شبها بیدار بودم. با ستارگان دوست شده بودم. خواب با شکم خالی بسیار مشکل است.

فقیه جاودانه، صاحب جواهر شیخ محمّد حسن نجفی،
پدیدآورنده ی «جواهر الکلام» دائره المعارفی عظیم در فقه مذهب جعفری، کتابی ماندگار، مشتمل بر گوهرهایی که حتّی یکی از آنها در گنجینه ی شاهان یافت نمی شود.گویند وقتی فرزند شیخ از دنیا رفت، با دلی پرخون و چشمی اشکبار بر سر جنازه ی جگرگوشه اش نشست و مشغول نوشتن کتاب شد. و پس از آنکه «نماز میّت» را بر عزیزش خواند و او را راهی گورستان نمود، خود به تألیف «جواهر الکلام» ادامه داد.
شیخ محمّد حسن زنده است تا جواهر زنده است
و جواهر زنده است تا فقه جعفری زنده است
صاحب جواهر تا روزگار هست زنده است و این است رسم ماندگاری
و در انتها...
اگر انسان بخواهد در زمینه های معنوی و فرهنگی تر و تازه بماند جز رابطه با کتاب چاره ای ندارد.
از بیانات آیت الله خامنه ای رهبر معظم و فرزانه ی انقلاب اسلامی
به پایان آمد این دفتر... حکایت همچنان باقی است!
سیر در لابلای برگه های سفید کاغذ که عطرآگین به نام یکی از این اسطوره های دانش و فضیلت شده اند، انسان را از خود بی خود می کند. وقتی از دنیای زیبا و عرفانی آنان خارج میشویم، به خود می آییم و با خود می گوییم: کجاست سمت حیات...! به راستی چه چیز ما را به زندگی می رساند. چه چیز روحمان را طراوت و شادابی می بخشد. چه چیز ماندگارمان میکند و پس از سالها وقتی جسممان از این دنیا میرود، هنوز زنده ایم و ناممان باقی.
روحمان نیاز به تغذیه دارد، نیاز به تنفس!
کتاب و مطالعه آرامش را به ثانیه های زندگیمان هدیه میدهد و کتابخانه بوستانی تازه و سرسبز که ما را فرا می خواند برای حرکت در مسیری که ما را به زندگی و زنده ماندن سوق میدهد.

گروه فرهنگی کتابخانه فاطمیه اصفهان
به کوشش : خانم خادمی

موضوع : خبرها / خطبه ها ونکته ها

با ارسال نظرات ارزشمند خود ما را همراهی کنید

ارسال نظر


نوای وبگاه
پیوندها
جستجو در سایت
عضویت در کانال جبهه فرهنگی
 زندگی نامه موسس کانون حاج سید رضا مومنی
طراحی قالب

بهینه سازی قالب
مرجع وبلاگ نویسان
درباره ما

در راستای منویات مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای مد ظله العالی و تدابیر حکیمانه و حمایت ها معنوی معظمٌ له، کانونهای فرهنگی هنری مساجد که برخاسته از مسجد و خانه خداست برای تربیت جوانان و نوجوانان به ویژه جوانان مسجدی و با هدف مبارزه فرهنگی با تهاجم فرهنگی دشمن شکل گرفته است. کانون فرهنگی هنری المهدی (عج) مسجد امام صادق علیه السلام (ملاعباس) حبیب آباد برخوار بیشتر بخوانید